Wiosenne kompozycje

ZADANIE 1
Drodzy Rodzice, proszę Was o przeczytanie Dzieciom opowieści. Zadaniem Dzieci będzie pokazanie ruchem (pantomimą) treści opowiadania. Gdy w opowieści pojawią się zwierzęta wydające jakieś dźwięki, proszę Rodziców o podniesienie dłoni (lub jakiegoś ustalonego przedmiotu, np kwiatka) w górę. Będzie to sygnał dla Dzieci by naśladowały dźwięki danego zwierzęcia. Gdy Rodzic opuści rękę, dzieci wracają do cichej pantomimy.

 

Pewnego dnia wczesnym rankiem dzieci wybrały się na spacer na łąkę. Słońce powoli wstawało i ogrzewało budzące się rośliny i zwierzęta. Wkoło panowała cisza, dlatego dzieci poruszały się na paluszkach – łąka powoli budziła się do życia. Najpierw dzieci usłyszały bzykanie pracowitych pszczółek (bzz..bzz..bzz..), które przelatywały z kwiatka na kwiatek i zbierały słodki nektar. Po łące spacerowały również mrówki. Było ich bardzo dużo, ale chodziły tak ostrożnie, że się wzajemnie nie potrącały. Na zielonych listkach trawy siedziały świerszcze i poruszały łapkami strząsając z nich krople porannej rosy, cykały cichutko: cyk, cyk, cyk. Dzieci wąchały pachnące kwiatki i dmuchały na dmuchawce, których nasiona unosiły się w powietrzu, wirując w kółeczko. Wtem usłyszały kumkanie – kum, kum, kum – to żabki nawoływały się na poranny spacer, skakały wysoko obserwując, czy nie zbliża się jakieś niebezpieczeństwo. Nagle niespodziewanie pojawił się bocian krocząc dostojnie i wysoko unosząc nogi. Zatrzymał się, stanął na jednej nodze i zaczął nawoływać: kle, kle, kle. Przestraszone żabki pochowały się w trawie. Przyglądał się temu wróbelek, który fruwał nad łąką w poszukiwaniu pożywienia dla swoich dzieci. Trzepotał swoimi skrzydełkami i cicho ćwierkał: ćwir, ćwir, ćwir. Bocianowi znudziło się szukanie żabek, rozwinął więc swoje długie skrzydła i odleciał z łąki. Dzieci już miały wracać do przedszkola, gdy zauważyły ślimaka, który wolno sunął między łodygami kwiatów. Kiedy tylko napotkał na jakąś przeszkodę, szybko chował się do swojego domku, który niósł na grzbiecie. Dopiero po chwili powoli wystawiał głowę i rozglądał się dookoła wygrzewając się w promieniach wiosennego słońca …..

 

ZADANIE 2
Pokazaliście już Wiosnę ruchem, a czy można zilustrować Wiosnę muzyką?
Posłuchajcie koncertu słynnego włoskiego kompozytora Antonio Vivaldiego pt. “Wiosna”. Czy wiecie, że skomponował on utwory o wszystkich czterech porach roku?

Podczas słuchania utworu możecie spróbować ułożyć na stole jakąś wiosenną kompozycję np krajobraz lub bukiet wiosennych kwiatów z guzików, wstążek lub innych drobnych elementów, które znajdziecie w domu.

 

 

 

KOMPOZYCJA to sposób w jaki ułożyliście elementy na swoim „obrazku”. KOMPOZYCJA w muzyce to natomiast sposób, w jaki zostały „ułożone” dźwięki w piosence, czy innym utworze. 

Osoba, która tworzy kompozycje muzyczne (czyli np. tworzy utwory, wymyśla melodie do piosenek) to KOMPOZYTOR. 

Może spróbujecie podzielić na sylaby wyrazy KOMPOZYTOR i KOMPOZYCJA? Jakie głoski słyszycie na początku i na końcu tych wyrazów? 

 

Po wysłuchaniu fragmentu utworu powiedzcie:

  • Jaki instrument było słychać najczęściej?
  • Jaki nastrój towarzyszył tej muzyce? Czy była ona smutna czy radosna
  • Czy muzyka była szybka czy wolna?
  • Co wyobrażaliście sobie słuchając muzyki?

 

ZADANIE 3
Kochani Śmiałkowie! Przed Wami kolejna część z cyklu “Leniwe Literki” oraz karta pracy do wykonania! Ciekawe, jaką literę pozna dziś kot Atlas?

 

ZADANIE 4 
Zachęcamy Was również do wykonania kilku zadań matematycznych, które przesłaliśmy Waszym Rodzicom drogą mailową.

 

Poniżej prezentujemy relacje z działań Nikodema i Melanii:

 

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.