Poniedziałek 12.04.2021r.
KARTKA Z KALENDARZA – koniecznie sprawdźcie, jakie jest dzisiaj święto 🙂
ZABAWA RUCHOWA „PODRÓŻ PO PLANETACH”
WIERSZ „ASTRONAUTA”
Co tu robić? Nudzi mi się…
Nudzą klocki, nudzi misiek,
Nudzą kredki, nudzi auto…
Wiem! Zostanę astronautą!
W szopie z drugiej strony domu
Zrobię stację kosmodromu.
Jabłka w sadzie to planety,
a jaskółki to komety.
Sień to Mars! A tamta ściana
to Mgławica Magellana!
Studnia będzie czarną dziurą.
Lampa? Gwiazdą. Tylko którą?
Trzy, dwa, jeden, zero, zero…
Startujemy! Och! Meteor!
Aj, nabiłem sobie guza!…
Start! Kierunek Betelguza!*
*Betelguza to wyjątkowa planeta:) Można ją zobaczyć tylko wtedy, gdy niechcący uderzy się w głowę. Prawdziwa gwiazda nazywa się Betelgeza i znajduje się w gwiazdozbiorze Oriona. /źródło: Astronauta, Tomasz Plebański Świerszczyk, 12/2010/
Rodzice! Omówcie proszę z dziećmi treść wiersza, zwracając uwagę na humor w utworze i wyjaśniając znaczenie słów związanych z kosmosem. Kosmodrom – to port kosmiczny – centrum lotów kosmicznych, miejsce, gdzie przeprowadza się starty statków kosmicznych oraz starty i lądowania promów kosmicznych. Kometa – to małe ciało niebieskie składające się z lodu i pyłu kosmicznego. Wyglądem przypomina gwiazdę z długim warkoczem. Mgławica Magellana to galaktyka położona w pobliżu Drogi Mlecznej. Czarna dziura – obszar czasoprzestrzeni, którego z uwagi na wpływ grawitacji, nic – łącznie ze światłem – nie może opuścić. Meteoryty to skalne okruchy, niektórym udało się przedostać przez warstwy atmosfery Ziemi i dotrzeć do jej powierzchni, dlatego często są nazywane spadającymi gwiazdami.
Przyglądnijcie się uważnie jak wygląda strój astronauty
i z jakich elementów się składa.
ZABAWA
Oprócz odpowiedniego stroju astronauta musi mieć sokoli wzrok oraz dobry refleks. W kosmosie trzeba reagować bardzo szybko i szybko oceniać, co znajduje się wysoko, a co nisko, co jest blisko, a co daleko. Rozglądnij się po swoim pokoju i szybko wymień przedmioty, które znajdują się wysoko, a które nisko. Czy potrafisz ocenić, co znajduje się blisko Ciebie, a co daleko? Zrób 8 kroków do przodu i spróbuj teraz ocenić, co znajduje się blisko, a co daleko. Czy coś się zmieniło? Przejdź teraz do innego pomieszczenia i powtórz zabawę.
Czy potraficie odpowiedzieć na pytania:
Jak astronauta się myje?
Jak astronauta je śniadanie?
Jak czuje się astronauta w kosmosie?
Co robi astronauta, aby jego rzeczy nie unosiły się w powietrzu?
Podróżnicy! Wyobraźcie sobie, ze jesteście astronautami. Spróbujcie narysować siebie w kosmosie, tylko nie zapomnijcie o odpowiednim stroju 🙂 Swoje prace sfotografujcie i prześlijcie. Jestem ciekawa, czy prowadzicie kalendarz pogody? Jak wypełnicie wszystkie dni, to również prześlijcie.
Do usłyszenia jutro!