INFORMATYKA
ZAJĘCIA prowadzi
ewa cegłowska
KB-KOM MARZENA MIKOŁAJCZYK (e-mail)
Szanowni Rodzice!
Przedstawiamy ofertę nauki posługiwania się komputerem w formie zabawy. Zajęcia te przygotują Wasze pociechy do dalszej edukacji informatyki w szkole podstawowej. Dzieci będą potrafiły swobodnie posługiwać się myszką, poruszać się w środowisku Windows, będą znały podstawowe słownictwo techniczne. Poznają sprzęt komputerowy oraz urządzenia współpracujące z komputerem.
Okres dzieciństwa charakteryzuje wrodzona ciekawość i ufność do ludzi i świata. Wykorzystanie komputerów we wczesnej fazie procesu edukacji ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka, szczególnie w zakresie doskonalenia umiejętności współpracy z innymi dziećmi, kreatywnej zabawy i rozwijania koncentracji. Taka forma nauczania staje się dla dziecka zabawą, a nie obowiązkiem. Odpowiednio dobrane przez nas programy pomagają rozwijać spostrzegawczość, zręczność, sprawność manualną, refleks oraz podzielność uwagi.
PONIEDZIAŁEK | WTOREK | ŚRODA | CZWARTEK | PIĄTEK | |
ŻABKI | 14.00-14.30 | ||||
KOZIOŁKI | 13.00-13.30 | ||||
PODRÓŻNICY | 14.00-14.30 | ||||
ŚMIAŁKOWIE | 15.00-15.30 | ||||
POSZUKIWACZE | 12.30-13.00 |
koszt 28zł
(zajęcia 1 x w tygodniu – koszt obejmuje 4 zajęcia w miesiącu)
Tematy zajęć komputerowych dla dzieci w październiku:
1. Ćwiczenia lewym i prawym klawiszem myszki.
• Wyrabianie nawyku prawidłowego trzymania myszki w rączce.
• Klikanie na ruchome obiekty na ekranie.
• Obracanie przedmiotów prawym klawiszem myszki.
• Trafianie i dopasowywanie elementów.
• Przesuwanie obiektów po ekranie, przy wciśniętym lewym przycisku myszy.
• Układanie obrazków.
2. Prawidłowo korzystaj z komputera.
• Zapoznanie dzieci z prawidłową postawą przy komputerze.
• Zapoznanie z regulaminem obrazkowym.
• Monitorowanie czasu spędzanego przy komputerze.
• Uświadomienie o zagrożeniach spędzania długiego czasu przy komputerze i grach komputerowych.
3. Zestaw komputerowy – potrafię nazwać części zestawu.
• Poznanie części zestawu komputerowego: monitor, komputer, klawiatura, mysz, drukarka, skaner.
• Elementy pulpitu.
• Porządkowanie pulpitu.
4. Kolorowa jesień.
• Elementy programu „Paint”.
• Poznanie kolorów poprzez mieszanie barw.
• Kolorowanie obrazka.
• Rozróżnianie barw ciepłych i zimnych.
• Przeciąganie elementów na obrazek, praca z myszką.
Tematy zajęć komputerowych w listopadzie:
5. Symbole naszego kraju. Pokoloruj godło i flagę Polski.
• Wypełnianie kolorem gotowych symboli naszego państwa.
• Otwarcie pliku i wysłuchanie hymnu narodowego.
• Wskazanie państw graniczących z Polską.
• Odkrywanie symboli miast naszego kraju.
6. Umieszczanie elementów w zbiorach.
• Przyporządkowanie elementów do danego zbioru.
• Utrwalanie umiejętności: chwyć, przesuń, i umieść element,
7. Zapamiętaj elementy i ich kolejność – owoce i warzywa.
• Praca w programie „Paint”
• Poznanie narzędzi do rysowania.
• Zapamiętywanie kształtów i kolejności ułożonych elementów.
8. Ubieramy choinkę.
• Utrwalają posługiwanie się narzędziem służącym do wypełniania kolorem,
• Projektują ozdoby choinkowe.
• Komponują pocztówkę.
Tematy zajęć komputerowych w grudniu:
Dzieci otrzymają licencje na używanie aplikacji „programowanie obrazkowe dla dzieci” do zainstalowania na domowy komputer. Licencja zakupiona na 1 rok.
9. Programowanie obrazkowe – budowanie sceny.
• Poznanie elementów okna programu.
• Korzystanie z banku przedmiotów.
10. Programowanie obrazkowe – budowanie labiryntu.
• Korzystanie z prawego przycisku myszy do szybkiego kopiowania elementów sceny.
• Poznanie znaczenia ikon do kierowania postacią.
• Rozróżnianie prawej i lewej strony ekranu.
11. Programowanie obrazkowe – budujemy dom za pomocą czarodzieja.
• Utrwalamy kierunki: prawa, lewa strona oraz góra i dół ekranu.
• Sterowanie czarodziejem.
• Korzystanie z banku przedmiotów.
12. Lustrzane zabawy.
• Rozróżnianie prawej i lewej rączki.
• Orientacja w stronach (prawa, lewa, góra, dół) na monitorze.
• Poznanie i wykorzystanie w zabawach komputerowych lustrzanego odbicia.
• Odnajdywanie symetrii,
• Dobieranie pary przy minimalnych różnicach przedmiotów.
Tematy zajęć komputerowych w styczniu:
13. Kartka dla Babci i Dziadka – edytor graficzny „TuxPaint”. (Dzień Babci i Dziadka jest w styczniu, więc to też trzeba przełożyć)
• Komponowanie kartki z życzeniami dla Babci i Dziadka.
• Rysowanie linii komputerowym pędzlem.
• Posługiwanie się kolorem.
• Używanie efektów specjalnych w programie TuxPaint.
• Używanie gotowych elementów.
14. Zimowe obrazki – wyszukiwanie błędów. Narysuj bałwanka.
• Wyszukiwanie różnic w obrazku.
• Rozwiązywanie krzyżówki.
15. Programowanie obrazkowe – wykonaj animację grzybka.
• Zapoznanie z poleceniami do trzeciego trybu programowania.
• Korzystanie z banku przedmiotów.
16. Programowanie obrazkowe – tworzenie filmu animowanego.
• Ustalenie zapisu kolejności poleceń.
• Przeciąganie i układanie ikon na scenie.
• Uruchamianie zapisanego ciągu poleceń.
Tematy zajęć komputerowych w lutym:
17. Barwy ciepłe i zimne .
• Używają narzędzi: gumka i pobierz kolor w programie graficznym Paint.
• Układają obrazek z gotowych elementów.
• Utrwalają posługiwanie się narzędziem służącym do wypełniania kolorem.
• Odróżniają kolory barwy i barwy chłodne.
18. Układanki z figur.
• Powiększanie, zmniejszanie i obracanie figur.
• Odnajdywanie i układanie obrazka z poznanych figur (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt)
19. Tangramy.
• Dopasowywanie elementów do całości figury.
• Układanie figur wg wzorów.
20. Animacja kartki świątecznej.
• Projektowanie kartki za pomocą narzędzi programu „Paint”.
• Animacja kartki w programie UnFREEz.
• Zapisywanie pracy. Nadawanie jej tytułu. Umieszczanie w folderze.
Tematy zajęć komputerowych w marcu:
21. Odszukaj literki na klawiaturze.
• Poznawanie klawiatury.
• Stosowanie klawiszy: Enter, Spacja, Shift, CapsLook, Alt.
22. Poznaję literki. Przygoda z klawiaturą.
• Układanie literek w kolejności alfabetycznej.
• Szukanie par złożonych z małej i dużej litery.
• Odnajdywanie literek na klawiaturze.
23. Znaki drogowe.
• Poznawanie kolorystyki znaków drogowych przez uzupełnianie barw i kształtów według wzorców.
• Utrwalanie umiejętności chwyć, przesuń, puść i dopasuj element,
• Pisanie na klawiaturze.
24. Rysuj z żółwikiem.
• Korzystanie z wzorców rysunków.
• Poznawanie kierunków za pomocą przycisków: naprzód, prawo, lewo, wstecz.
• Poznawanie narzędzi programu „Logomocja”
Tematy zajęć komputerowych w kwietniu:
25. Buduj z żółwikiem.
• Poznajemy kroki żółwia.
• Programujemy żółwia za pomocą poleceń.
• Potrafimy ustawić grubość oraz kolor pisaka.
26. Wiosenne kwiaty – krzyżówka.
• Uzupełnianie krzyżówki nazwami wg wzoru.
• Wstawianie literek w poszczególne wiersze.
• Utrwalanie poznanych literek na klawiaturze.
27. Sprzęt komputerowy.
• Poznawanie sprzętu komputerowego za pomocą obrazków.
• Odkrywanie obrazków.
• Podpisywanie obrazków.
28. Planety Układu Słonecznego.
• Układanie planet na orbitach.
• Porównywanie wielkości obiektów.
Tematy zajęć komputerowych w maju:
29. Uzupełnij obrazek- słuchanie ze zrozumieniem.
• Przeciąganie elementów na obrazek.
• Słuchanie i wykonywanie poleceń.
30. Programowanie obrazkowe – jadący samochód.
• Ustalenie zapisu kolejności poleceń.
• Przeciąganie i układanie ikon na scenie.
• Uruchamianie zapisanego ciągu poleceń.
• Zapisanie pracy na dysku.
31. Animujemy zwierzęta w programie „Logomocja”.
• Kopiowanie klatek.
• Zaznaczanie obrazka.
• Przesuwanie elementów na obrazku.
• Dorysowywanie elementów.
32. Animacja motyla.
• Kopiowanie klatek.
• Zaznaczanie obrazka.
• Pomniejszanie, powiększanie i zniekształcanie obrazka.
Tematy zajęć komputerowych w czerwcu:
33. Zbieraj obrazki zwierząt.
• Ćwiczą pisanie na klawiaturze.
• Piszą polskie litery.
• Sprawnie wyszukują literki na klawiaturze, piszą wielkie i małe litery.
34. Instrumenty i ich dźwięki.
• Wysłuchanie melodii odtwarzanej na różnych instrumentach.
• Rozpoznawanie instrumentów.
• Komponowanie własnej melodii.
35. Drzewo genealogiczne.
• Przeciąganie elementów.
• Układanie napisów i zdjęć.
• Poznanie zależności: mama, tata, brat, siostra, ciocia, wujek, dziadkowie.
36. Jakie rzeczy zabierzesz na wakacje?
• Utrwalanie umiejętności takich jak: chwyć, przesuń oraz dopasuj element.
• Porównywanie oraz klasyfikowanie elementów.
• Wyrabianie samodzielności i wytrwałości przy wykonywaniu pracy.