Czy jabłka mają pestki?
Dzisiaj staraliśmy się na to i inne pytania odpowiedzieć. Najpierw zastanawialiśmy się nad tym, co zrobić, żeby się o tym przekonać. Wysuwaliśmy różne propozycje np. zjeść jabłko, zobaczyć, przekroić. Wybraliśmy w końcu ostatnią wersję naszych badań. Pani przekroiła jabłko i zobaczyliśmy nie tylko pestki. Były tam również części, których nazw jeszcze nie znaliśmy.
Oto my „jabłuszka” podczas zabawy w „Rozrzucanie i zbieranie jabłek”. Dzięki niej mogliśmy sprawdzić jaką mamy wyobraźnię, czy potrafimy w porę się zatrzymać oraz iść zgodnie z rytmem.
W następnej części zajęć sporządziliśmy listę znanych nam owoców i zastanawialiśmy się, które owoce mają pestki?, które mają wiele pestek (tak jak jabłka), a które tylko jedną. Nasze doświadczenia w tej kwestii zapisywała pani za pomocą znaków, które wcześniej wspólnie ustaliliśmy.
Okazało się jednak, że co do niektórych owoców mamy odmienne zdania. Jak w takim razie sprawdzić kto ma rację? Gdzie znajdziemy informacje o pestkach owoców i budowie jabłek? Nie było to łatwe zadanie, ale w końcu Hania wpadła na pomysł poszukania ich w książkach.
Poszliśmy zatem do „sali odkrywców”, gdzie znajduje się przedszkolna biblioteka i tam przy pomocy pani odszukaliśmy książki, w których możemy znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas tematy.
W tej samej sali znajduje się komputer i Hania przypomniała sobie, że za jego pomocą też można poszukać informacji o owocach. Staraliśmy się, więc zadawać pytania, a pani zapisywała je w internecie.
Wstępne zapiski i ustalenia widać na poniższych zdjęciach, a uzyskane informacje zostaną zarejestrowane za pomocą rysunków i tabel w kolejnych dniach naszych działań badawczych w przedszkolu.