Czy wszystkie głowy są takie same?
Porównywaliśmy dzisiaj głowę manekina i naszej lalki. Okazało się, że różnią się one wieloma cechami np. wyrazem twarzy, wielkością i długością brwi, nosa, uszu, rzęs oraz długością i kolorem włosów, no i rodzajem fryzury itp.
Pani zapytała nas, czy każda czapka założona na oglądane głowy będzie pasować. Spróbowaliśmy to sprawdzić i okazało się, że głowy różnią się jeszcze wielkością, a raczej obwodami. Jak zmierzyć głowy, by dowiedzieć się, która jest większa, a która mniejsza i o ile? Wysuwaliśmy różne pomysły. Radek np. wpadł na pomysł zmierzenia głowy linijką. Był to dobry pomysł, ale trudny do zrealizowania, ponieważ linijka była zbyt sztywna. Innym pomysłem było zmierzenie głowy za pomocą rąk. Głowa manekina mierzyła całą rękę, a głowa lalki niecałą rękę. Był to jednak pomiar mało dokładny – nikt przecież nie kupuje czapki mierząc jej na ręce. Wpadliśmy więc na pomysł zmierzenia głowy za pomocą wełny lub sznurka. Oba pomiary porównaliśmy „na oko”. Okazało się, tak jak przypuszczaliśmy, że głowa lalki ma mniejszy obwód, Ale o ile dokładnie? Nasi rodzice robią różne pomiary np. szafy, łóżka, długości spódniczki w centymetrach, ale my nie mamy przy sobie takiej miary. A w ogóle to ile to jest „centymetr”? Postanowiliśmy sami znaleźć przedmiot, dzięki któremu będziemy mogli dokonać dokładniejszego pomiaru. Najpierw mierzyliśmy kawałki wełny (pomiary obwodów głów) kapciami Radka, potem za pomocą dłoni, a na końcu różnymi klockami. Wyniki były różne, ale im mniejszy przedmiot, tym dokładniejszy stawał się pomiar. W dalszej części zajęć mierzyliśmy własne głowy. Pracowaliśmy w parach, pomagając sobie nawzajem. Nasze wyniki zapisaliśmy na paskach papieru.’