Marzec

 

Dzieci nabywają następujące umiejętności:

  • Nadeszła wiosna
    • Określają zjawiska  atmosferyczne i zmiany w przyrodzie
    • Podejmują próby mierzenia długości krokami, stopa za stopą
    • Uważnie słuchają tekstów o tematyce wiosennej, opowiadają treść własnymi słowami, budując dłuższe wypowiedzi
    • Śpiewają piosenki o wiośnie i rozpoznają znane utwory        po usłyszeniu fragmentów melodii
    • Starają się poprawnie posługiwać się nożyczkami, wycinając dowolne kształty i po wyznaczonej linii prostej
  • dostrzegają zmiany zachodzące w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku
  • potrafią wyjaśnić znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”
  • określają charakterystyczne cechy wiosny
  • rozpoznają zwiastuny wiosny (pojawienie się ptaków, pąków na drzewach oraz kwiatów tj.: przebiśniegi, krokusy,)
  • rozpoznają i nazywają kilka wiosennych kwiatów (przebiśnieg, krokus, sasanka, narcyz, tulipan…)
  • rozumieją znaczenie wody i słońca dla wzrostu roślin
  • sadzą samodzielnie roślinki i je pielęgnują (zakładamy „Mały wiosenny ogródek w sali” )
  • uczą się nowych piosenek i wierszy
  • wykonują ćwiczenia artykulacyjne kształtujące mięśnie narządów mowy
  • doskonalą sprawność manualną poprzez malowanie, wycinanie, zabawy z ciastoliną

 

 

 

W marcu”  I. Suchorzewska
Raz śnieg pada, a raz deszczyk.

Na jeziorze lód już trzeszczy.
Błękit nieba lśni w kałuży,
bałwan w słońcu oczy mruży.
– Koniec zimy. Przerwa. Dzwonek.
– To nie dzwonek, to skowronek.

 

„Wiosna idzie”  E.Szelburg-Zarembina
Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną,

zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:
– Idzie wiosna ! Wiosna idzie!
Po łąkowych błotach! Śniegi w polu giną!
Przyleciały bocianiska w bielutkich kapotach
Klekotały, ogłaszały na wysokich płotach:
-Idzie wiosna! Wiosna idzie! Po łąkowych błotach!
Przyleciały jaskółeczki kołem, kołujące.
Figlowały, świergotały radośnie krzyczące:
Idzie wiosna! Wiosna idzie! Prowadzi  ją słońce!

 

„Kasza marcowa”
 W marcu jak garncu mówił mój brat,

to pada deszczyk, to śnieg to grad
i ja w tym garnku mam to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.

 

„Wiosna”        sł. i m. A. Drogowska
1. Bociany już przyleciały, a żabki w stawie kumkały,

                     bociany się ucieszyły, że żabki zobaczyły.

       Ref. Kle, kle, kle, kle, ja chętnie żabkę zjem.
               Kum, kum, kum, kum, ucieknę ci co tchu.

  1. Niedźwiadki się przebudziły, do lasu po miód ruszyły,
    wdrapują się już na drzewo, lecz pszczółki miodku strzegą.
    Ref. Mniam, mniam, mniam, mniam, jak wiele miodku tam.
    Bzyk, bzyk, bzyk, bzyk, użądle misia w mig.
    3. Już słonko mocno przygrzewa, zielona trawka urosła,
                     ach, po co smucić się gniewać, gdy przyszła do nas wiosna!

      Ref. Bzyk, bzyk, mniam, mniam, misiowi miodku dam,
              niech miś miód zje, podzielę z misiem się

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.