Program adaptacyjny „WSPARCIE NA STARCIE”

child444

Powierzenie swojego dziecka w ręce nawet najcieplejszych, najlepiej wykształconych pedagogów przedszkolnych bywa dla dziecka i rodzica trudnym przeżyciem. Jednak korzyści wynikające z pójścia do przedszkola najczęściej wynagradzają trud rozstania. Mimo tych nieocenionych walorów przedszkola, pierwsze dni i tygodnie w nim spędzone bywają ciężkie zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Pójście do przedszkola jest dla dziecka poważną zmianą. Zmieniają się ludzie, otoczenie, zabawki, zasady, rytm dnia, jedzenie. Część dzieci po raz pierwszy na poważnie spotyka się z małymi, krzyczącymi i zachowującymi się zupełnie inaczej niż dorośli istotami, czyli ze swoimi rówieśnikami. To wszystko czasowo zaburza poczucie bezpieczeństwa dziecka. Rodzice przedszkolaka również mogą przeżywać trudne chwile. Często po raz pierwszy oddają swoją pociechę w „cudze” ręce. Chcąc nie chcąc muszą zaufać innym. Obawiają się czy dziecku nie stanie się krzywda, niepokoją się jak ich maluch poradzi sobie w nowym środowisku. Martwią się, że ukochane dziecko będzie płakać, poczuje się samotne i odrzucone. Obawy opiekunów często dotyczą również bycia ocenionym jako rodzic. Pójście do przedszkola wymaga również od mamy i taty zmiany trybu lub zwyczajów dnia codziennego. W związku z powyższym prowadzimy spotkania adaptacyjne „Wsparcie na starcie” poprzez które staramy się skrócić okres adaptacji dziecka i zmniejszyć jego stres związany z rozstaniem. Program ten wprowadziliśmy we współpracy z Instytutem Małego Dziecka im. Astrid Lindgren, który jest autorem tego przedsięwzięcia. Częścią składową programu są m.in. zajęcia dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną oraz konsultacje dla rodziców przyszłych przedszkolaków.

 

Celem spotkań adaptacyjnych jest ułatwienie dzieciom pokonania progu środowiska przedszkolnego przy aktywnym włączeniu w proces adaptacji osób dorosłych – rodziców i personelu przedszkola poprzez:
– umożliwienie dziecku poznania nowego środowiska w atmosferze bezpieczeństwa, w towarzystwie najbliższych oraz kształtowanie ich poczucia przynależności do grupy przedszkolnej;
– przygotowanie rodziców na udzielenie dziecku wsparcia i pomocy w procesie przystosowania oraz zapoznanie ich z pracą przedszkola, wymaganiami i przyszłymi nauczycielkami dziecka;
– stworzenie okazji personelowi przedszkola wcześniejszego poznania swoich wychowanków i ich rodziców, nawiązanie z nimi kontaktów oraz uzyskanie informacji zwrotnych od rodziców o ich oczekiwaniach i niepokojach.

 

Zajęcia adaptacyjne są prowadzone na przełomie maja i czerwca każdego roku. Składają się z:
1. jednego spotkania organizacyjnego z rodzicami;
2. czterech spotkań z dziećmi i rodzicami trwających po ok. 1 godz.

 

dzieci1

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.