Do przedszkola warto się przygotować

DO PRZEDSZKOLA WARTO SIĘ PRZYGOTOWAĆ!

Dlatego w wakacje pozwól dziecku doskonalić się w osiąganiu samodzielności, ćwicz razem z nim ważne przedszkolne umiejętności. Dla Twojego malucha pierwsze tygodnie pobytu w grupie rówieśników będą nieformalnym, ale ważnym sprawdzianem jego przedszkolnej dojrzałości. Jeśli malca dobrze przygotujesz, Tobie też będzie łatwiej. Szybciej poczujesz radość z tego, że awansowałaś na mamę przedszkolaka.

8 umiejętności cennych dla małego debiutanta:

1. Jedzenie. Im bardziej dziecko jest samodzielne przy stole, tym lepiej. Opiekunki pomagają maluchom we wszystkich czynnościach, ale nie są w stanie nakarmić całej grupy. Zaradny smyk będzie miał łatwiej.

2. Ubieranie. Na doskonalenie tej umiejętności jest jeszcze czas. Ale dobrze, by debiutujący przedszkolak chociaż próbował założyć na siebie cokolwiek. Jeśli umie więcej, nie będzie się stresował swą nieporadnością.

3. Mycie. Przede wszystkim rączek i ząbków. Na tym głównie skupia się przedszkolna higiena.

4. Korzystanie z toalety. To przedszkolna podstawa. Trzylatkowi mogą zdarzać się awarie, zwłaszcza na początku, gdy stres jest największy. Nigdy jednak nie obwiniaj za nie dziecka.

5. Zgłaszanie potrzeb. Dziecko musi wiedzieć, że w przedszkolu opiekuje się nim pani i to jej, tak jak w domu mamie, powinno mówić, czego potrzebuje. Bawiąc się z malcem w przedszkole, wciel się w rolę pani albo odwrotnie – Ty jesteś przedszkolakiem, który pokazuje dziecku, jak trzeba mówić do pani.

6. Porozumiewanie się. Sprawdź, czy obce osoby są w stanie pojąć, o co chodzi twojemu dziecku. Bo, żeby zgłaszać potrzeby, malec powinien mówić zrozumiale. Jeśli za bardzo spieszcza wyrazy, nie naśladuj go, ale zachęcaj do rozmów i słuchaj cierpliwie. Jeśli do września nie zrobi postępów, wtajemnicz panią w jego specyficzny „język”.

7. Zabawa z rówieśnikami. Choć małe dzieci lubią towarzystwo innych maluchów, nie umieją się jednak jeszcze z nimi bawić. Dobrze, aby choć na krótko były w stanie nawiązać ze sobą kontakt. To ułatwi przedszkolne zabawy. Wykorzystaj wakacyjne chwile na placu zabaw, pobyt np. na plaży, by maluch wprawiał się w zabawach z rówieśnikami.

8. Skupianie uwagi. Najmłodszy przedszkolak powinien umieć przez pięć minut skoncentrować się na jednej czynności: słuchać bajki czytanej lub opowiadanej przez dorosłego, wspólnie z nim śpiewać piosenkę lub bawić się np. w „Starego niedźwiedzia”. Zadbaj, by dobrze wyćwiczyć tę umiejętność w domu.

Oswojenie dziecka z nowym miejscem:

• Zaplanuj spacer w okolice przedszkola. Jeśli mieszkacie w pobliżu, przy każdej okazji oglądajcie budynek, plac zabaw i teren wokół,

• Przedstaw dziecku jego przyszłą panią. Zdecydowanie lepiej, kiedy maluch może poznać swoją panią wcześniej, np. podczas zwiedzania przedszkola lub przy okazji dni adaptacyjnych. W waszych opowieściach o przedszkolu będzie istniała jako konkretna osoba, która ma imię, jasne lub ciemne włosy i miły uśmiech.

• Opowiadaj o tym, co dzieje się w przedszkolu. Spróbuj dostosować rytm dnia w domu do rytmu przedszkolnego. Przy obiedzie mów np. że przedszkolaki też umyły rączki i siadają do stołu.

• Czytaj książeczki, których bohaterowie chodzą lub będą chodzić do przedszkola. Np. opowiadania z serii o żółwiu Franklinie, o Kamyczku albo bajki terapeutyczne (np. autorstwa Marii Molickiej lub Doris Brett).
• Zabierz dziecko na przedszkolne zakupy. Wspólnie wybierzcie kapcie do przedszkola, piżamkę. Kupując ubranka, kieruj się też względami praktycznymi: daruj sobie guziki, suwaki i sznurówki. Ale przede wszystkim pamiętaj, że ubranka muszą przypaść do gustu Twojemu przedszkolakowi.

Błędy, których nie powinnaś popełnić:

1. Nie strasz dziecka przedszkolem. Nie mów, że dzieci będą się śmiały, jeśli maluch nie nauczy się ładnie jeść. Nie szantażuj, że o jego złym zachowaniu w domu powiesz przyszłej pani.

2. W towarzystwie dziecka nie opowiadaj o swoich obawach lub wątpliwościach związanych z przedszkolem lub panią. Nie analizuj, czy słusznie zrobiłaś, zapisując tam malca. Nie strasz też swoimi przykrymi przedszkolnymi przeżyciami. Maluch musi wiedzieć, że miejsce, w którym ma spędzać czas bez rodziców, jest najlepsze i najbardziej bezpieczne pod słońcem.

3. Nie obiecuj rzeczy, co do których nie masz pewności. Lepiej wcześniej się upewnij, jakie zasady obowiązują w przedszkolu.

Wersje treningu rozstania z mamą:

• Zostawiaj malca w domu na 2-3 godziny z babcią, ciocią lub zaufaną sąsiadką, maluch powinien nabrać przekonania, że rozstanie z mamą zawsze kończy się jej powrotem.
• Pozwól dziecku zostać na noc u cioci lub zaprzyjaźnionej rodziny, która ma małe dzieci. Dokładnie omów, kiedy przyjdziesz po malca. Zrób wszystko, by go nie zawieść.
• Zorganizuj wyjazd na kilka dni bez rodziców. Dobrze jednak oceń możliwości malucha. Dla niektórych dwu- i trzylatków nawet dwudniowy pobyt bez mamy u ukochanej babci może się strasznie dłużyć.

Przykazania dla mamy:

1. Uwierz, że przedszkole jest naprawdę dobrym miejscem dla dziecka. Według badań dla rozwoju dzieci bardzo ważne jest przyzwyczajenie ich do działania w grupie rówieśników, wykształcenie w nich ciekawości świata, umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów, wytrwałości w wykonywaniu zadań i pewności siebie. Te umiejętności są dzieciom niezbędne, aby później mogły dobrze sobie radzić w szkole. A kształtuje je właśnie przedszkole.

2. Nie oczekuj, że maluch zakocha się w przedszkolu od pierwszego wejrzenia. Początki zwykle bywają trudne. Z kolei potem sześciolatkom ciężko jest się rozstać z przedszkolem.

3. Zawsze żegnaj się z dzieckiem. Nigdy nie wychodź bez uprzedzenia. To najgorsze, co możesz zrobić. Maluch poczuje się, jakby mama go porzuciła. Ucałuj i powiedz, kiedy przyjdziesz po malca, np. po podwieczorku. Być może nie unikniesz łez, ale malcowi będzie łatwiej.

Metody na ośmielenie nieśmiałka:

• Pomagaj maluchowi poznawać nowych kolegów. Dzieci 2-3-letnie dopiero uczą się nawiązywać kontakty na podwórku lub placu zabaw. Stwarzaj okazję do wspólnych zabaw, zapraszaj kolegów do domu.
• Nie wyręczaj dziecka i nie mów za niego. Ale gdy wstydzi się obcych maluchów, szepnij mu na ucho, jak powinien do nich zagadnąć.
• Nie przylepiaj etykietki. Nawet w żartach nie nazywaj dziecka nieśmiałkiem. Maluchy zwykle starają się być takie, jak widzą ich rodzice.
• Nie lekceważ dziecięcych uczuć, łez, złości. Powtarzaj malcowi, że go kochasz. Każdy nieśmiałek wymaga szczególnej troski ze strony bliskich mu osób.

Ważne dla rodziców alergika:

• Naucz malca, czego nie może jeść, bo później może się źle czuć. Panie w przedszkolu będą pilnowały diety twojego dziecka, ale na wszelki wypadek warto, by malec sam dobrze wiedział, jakie jedzenie może mu zaszkodzić.

Tajemnice przedszkolnej garderoby:

• Początkujący przedszkolak potrafi samodzielnie założyć spodnie i majteczki, niektórym udaje się też założyć skarpetki i buciki. Aby maluchowi było łatwiej, zakładaj mu do przedszkola spodnie na gumce, bez suwaka i tym bardziej bez szelek. Z różnych fasonów kapci najlepiej sprawdzą się wsuwane.
• Maluszek nie umie zapinać guzików. Jednak paluszki trzylatka są już na tyle sprawne, żeby podjąć próby rozpięcia dużych guzików, takich jak np. przy płaszczu mamy.
• Smyk może się pobrudzić. To bardzo dobrze, że mały odkrywca chce wszystkiego dotknąć – w ten sposób przecież poznaje świat. Zamiast karcić go za plamy na bluzeczce czy spodniach, lepiej kupuj mu takie ubranka, które można często prać.

Sposoby z pieluszką na rozstanie:

• Lato sprzyja treningowi czystości. Przedszkolny debiut tuż-tuż, a twój mądrala wciąż maszeruje z pieluchą? Zdejmuj mu ją, kiedy to tylko jest możliwe. Gdy jest ciepło, nic się nie stanie, nawet jeśli maluch się zsiusia. A mokre majteczki zdecydowanie bardziej motywują do pilnowania swoich potrzeb.

• Chwal dziecko za każdy sukces, nawet za to, że dłużej niż zwykle miało sucho, że samo bez twojego przypominania pobiegło do toalety. Kup razem z maluchem nocnik lub nakładkę na sedes, które będą mu się szczególnie podobać. To może być dodatkowy argument, żeby pamiętać o łazience.

• Nie strasz. Nigdy nie mów, że jeżeli smyk się nie nauczy wołać siusiu, to panie w przedszkolu będą złe, będą na niego krzyczały itp. To nie pomoże. A zapewne i tak wkrótce malec zacznie sygnalizować swoje potrzeby. Jeszcze trochę cierpliwości!

Źródło: kwartalnik Przedszkolak

Kilka słów o pierwszych dniach dziecka w naszym przedszkolu:

Gdy już dziecko zacznie chodzić do przedszkola:

• Mama lub tata może początkowo uczestniczyć w zajęciach, zabawie i stopniowo skracać wspólny czas towarzyszenia dziecku ( mama/tata jako pomocnik ) – istotne jest, aby konsultować się z nauczycielką, jak długi pobyt rodzica w przedszkolu jest dobry dla jej pociechy – nam wszystkim przecież zależy, aby dziecko nabyło poczucie bezpieczeństwa i pozostawało samodzielnie w przedszkolu.
• Dobrze jest, aby dziecko miało jakąś przytulankę, pocieszyciela, obiekt zastępczy mamy.
• Nauczyciel przedszkola wspiera dziecko, nie zaprzecza jego emocjom i ich nie lekceważy, przyzwala na płacz i złość dziecka.
• Nauczyciel informuje o tym, jak czuje i zachowuje się dziecko.

Najistotniejszych informacji o zasadach organizacyjnych w naszym przedszkolu dla rodziców dzieci nowoprzyjętych:

1. Przedszkole czynne jest od godziny 6.30-17.00 i przebywa w nim 175 dzieci w 7 oddziałach.
2. Wszystkie sale zajęć posiadają w pełni wyposażone zaplecze sanitarne oraz magazyn na leżaki, pościele i pomoce dydaktyczne dla nauczycieli.
3. Przedszkole posiada własny blok kuchenny, gdzie przygotowywane są posiłki dla dzieci. Wyznajemy zasadę, że dziecko zjada w ramach przygotowanej oferty posiłków – „co chce i ile chce”, to znaczy, że dziecko będzie miało możliwość wyboru poszczególnych produktów.
4. Dzieci korzystające ze śniadania powinny być przyprowadzone do przedszkola do godziny 8.15
5. Zajęcia planowane w rytmie dnia rozpoczynają się o godzinie 9.00.
6. Rodzice przyprowadzając dziecko do przedszkola dzwonią na salę do nauczycielki, która opiekuje się dziećmi, zgodnie z informacją o godzinach funkcjonowania oddziałów zamieszczoną przy wideofonie wejściowym. Rodzic po przebraniu dziecka w szatni doprowadza je do sali przekazując je pod opiekę nauczycielce.
7. Rodzice także odbierają dziecko bezpośrednio od nauczyciela. Podobnie jak przy przyprowadzaniu informują o swoim przybyciu opiekującą się dzieckiem nauczycielkę.
8. Jeśli dziecko będą odbierały inne osoby niż rodzice, niezbędne jest wypisanie druku upoważnienia, dostępnego u nauczyciela.
9. Dzieci 3,4-letnie mają zapewniony odpoczynek na leżaczkach, dlatego też ich Rodzice proszeni są o przeniesienie w pierwszym dniu pobytu w przedszkolu:
• poszewki na pościel o wymiarach 0,90/2,10 opisanej imieniem i nazwiskiem,
• poduszki -„Jaśka” z powleczeniem
• piżamki
10. Dzieci 5 i 6-letnie winny być zaopatrzone w „Jasiek” z powleczeniem do popołudniowej relaksacji.
11. Wszystkie dzieci powinny przynieść do przedszkola 1 września:
• pantofelki,
• ubranka zapasowe do zmiany w razie potrzeby (majteczki, skarpetki, rajstopki, koszulka, spodenki, bluzeczka) – woreczki opisane imieniem i nazwiskiem będą wisiały na haczykach w szafkach szatniowych.
• szczoteczkę i pastę do zębów.
12. Fartuszek nie jest wymagany.
13. Wszelkie informacje dotyczące wysokości opłat reguluje Uchwała Miasta Poznania, dostępna dla rodziców na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej przedszkola: www.przedszkole46.poznan.pl
14. Do przedszkola uczęszczają dzieci zdrowe, dlatego też, podczas pobytu dziecka przedszkolu nie wolno podawać dzieciom żadnych lekarstw.
15. Dzieci pomiędzy posiłkami korzystają samodzielnie z wody mineralnej bez ograniczeń, w kubeczkach jednorazowego użytku.
16. Wszelkie istotne informacje dla rodziców zamieszczane są na tablicy ogłoszeń dla rodziców, w holu przedszkola. O bieżących działaniach dzieci dowiecie się Państwo z tablic „grupowych” także w holu przedszkola.


DO MIŁEGO ZOBACZENIA 1 WRZEŚNIA!

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.