PROJEKT BADAWCZY „CEBULA”

PROJEKT BADAWCZY
„CEBULA”

Ze względu na duże zainteresowanie dzieci cebulą, które dało się zaobserwować podczas sadzenia cebulek dymek oraz obserwowania wzrostu szczypiorku, zdecydowaliśmy o przeprowadzeniu w naszej grupie projektu badawczegp “Cebula”. Dzieci chętnie sięgały po cebulki dymki, manipulowały, przeliczały, bawiły się nimi w kuchence itp.
Przeprowadziliśmy w grupie pogadankę dotyczącą wiedzy dzieci na temat cebuli. Tygryski chętnie wypowiadały się na temat tego warzywa, czerpiąc ze swoich doświadczeń wyniesionych z domu rodzinnego. Wiedza dzieci została odnotowana na dużym plakacie, a ten umieszczony w widocznym dla dzieci miejscu. Tygryski formułowały też pytania badawcze. Dzieciom udało się sformułować 11 pytań badawczych:

Pytania badawcze:
Czy urosną korzenie? (Roma)
Czy cebulą można malować? (Dzieci)
Czy można ją podlewać? (Marcjanna)
Czy można wsadzić cebulę do ziemi? (Gustaw)
Czy cebula ma olej (Gustaw)
Czy każdą cebulę można jeść? (Marcjanna)
Co wyrośnie z cebuli? (Dzieci)
Czy cebulę można pokroić? (Łucja)
Co można zrobić z cebuli? (Wojtek T.)
Czy można grillować? (Gustaw)
Czy z cebuli zawsze mogą wyrosnąć tulipany?

Dzieci próbowały też, przy wsparciu nauczyciela, wspólnie zaplanować działania badawcze.

Działania badawcze zaproponowane przez dzieci:
Możemy podlewać cebulę (Marcel)
Możemy wsadzić cebulę do innych roślin (Łucja)
Trzeba wyciągnąć z cebuli “szkielety” (Roma)
Można ją ścisnąć (Gustaw)
Można zrobić sok z cebuli (Łucja)
Albo koktajl (Marcjanna)
Trzeba namoczyć czerwoną farbą cebulę i ją odcisnąć (Roma)
Trzeba odrysować tą cebulę, a potem pomalować (Marcel)
Trzeba zasadzić cebulę w ziemi (Iga)
I jeszcze ją podlać (Ala)
Trzeba pokroić i usmażyć (Marcel)
Trzeba czekać i sprawdzać czy wyrośnie (Gustaw)
Trzeba zapytać wujka, ciocię Iwę (bo ma ogród), panie kucharki, “instruktora” (dietetyka, panią intendentkę – ciocię Monikę), ogrodnika: Wujka Krzysia i wujka Sławka.
Można iść do sklepu kupić cebulę

W trakcie II etapu staraliśmy się wspólnie znaleźć odpowiedzi na pytania zadane przez dzieci na temat cebuli. W sali zorganizowano kącik badawczy. Zgromadzono w nim różne gatunki cebul, a także korytka ze szczypiorkiem i innymi roślinami cebulowymi. W kąciku znalazły się również grafiki przedstawiające cykl rozwoju tulipana. W kąciku umieściliśmy również cebulę w przezroczystym słoiku wypełnionym wodą. Dzięki temu dzieci miały okazję zobaczyć rosnące korzenie cebuli. W kąciku znalazły się też rozkrojone cebule, na których, po lekkim, a poźniej całkowitym podsuszeniu dzieci mogły wyraźnie obserwować cebulowe warstwy.

Z czasem pojawiły się też własnoręcznie wykonane przez Tygryski cebule z gazet oraz bibuły.

Zarówno prawdziwe, jadalne cebule, jak i te wykonane przez Tygryski, z powodzeniem służyły do przeliczania na konkretach. Dzieci porównywały liczebność zbiorów, uczyły się porównywać ze względu na wielkość, kolor, kształt.

Dzieci sadziły zarówno cebule jadalne różnych gatunków (cebula biała, czerwona, żółta, dymka, szalotka), jak i wiosenne cebule kwiatowe (tulipanów, hiacyntów, narcyzów itd).

Następnie dzieci obserwowały wzrost szczypiorku, kwitnienie hiacyntu oraz innych kwiatów.

Po ścięciu plonów szczypiorku, każde dziecko zabrało pęczek szczypiorku do domu. Na podstawie obserwacji, dzieci wykleiły z części ilustrację przedstawiającą cykl wzrostu tulipana lub narcyza. Dzieci miały okazję próbować rozcinania po linii, układania obrazka z części, kolorowania oraz naklejania w odpowiedniej kolejności.

W trakcie projektu dzieci poznawały cebulę różnymi zmysłami: wąchały cebulę, sprawdzały czy jest twarda / miękka, mokra / sucha itd. Tygryski poznały również smak cebuli. Podczas przygotowania cebulowego syropu na kaszel dzieci mogły spróbować (przy pełnym wsparciu dorosłych) pokroić cebulę. W trakcie przygotowania syropu dzieci przekonały się, że sok z cebuli wyciska łzy. Podczas wsypywania cebuli do słoików dzieci chętnie degustowały pokrojoną w kostkę cebulkę. Większość grupy spróbowała również szczypiorku, który w miarę wzrostu ścinaliśmy i dodawaliśmy do kanapek podczas śniadania.

Przy okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych, Tygryski postanowiły sprawdzić, czy cebulą można malować. Zafarbowaliśmy więc wspólnie z dziećmi jajka przy pomocy wywaru z łupin żółtej i czerwonej cebuli.

Podczas zabaw w sali nie brakowało aktywności fizycznej z cebulą w roli głównej. Dzieci turlały cebulkę przenosiły cebulę na łyżce, podawały ją sobie wzajemnie, przy przyśpiewce, “O jak przyjemnie…”,

Tygryski ważyły cebulę na wadze wykonanej z wieszaka i 2 worków oraz na wadze szalkowej.

W trakcie projektu dzieci próbowały też narysować cebulę.

Tygryski nauczyły się również piosenki “Cebula bywa uszczypliwa” oraz rymowanki “Cebula, cebula, czosnek, czosnek…”

Cebula często spontanicznie pojawiała się w swobodnych zabawach Tygrysków.

W ramach projektu odbyło się “spotkanie z ekspertem” od ogrodnictwa i kwiatów cebulowych – ciocią Iwoną a także przedszkolnym ogrodnikiem – panem Krzysiem. Tygryski wzięły również udział w “wyprawie badawczej” do kuchni, by przekonać się w jaki sposób panie kucharki kroją cebulę dla całego przedszkola.

 

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.