Wielkanocny koszyk
Kochani Śmiałkowie!
Poznaliście już różne techniki zdobienia wielkanocnych jajek. Teraz czas na inne wielkanocne tradycje.
W Wielką Sobotę, czyli sobotę poprzedzającą Wielkanoc, przygotowuje się ŚWIĘCONKĘ, czyli koszyk wypełniony różnymi świątecznymi potrawami. Taki koszyk Katolicy zanoszą do kościoła, a Chrześcijanie Prawosławni do cerkwi, by tam poświęcić wszystkie znajdujące się w nim pokarmy. Ale nie są to pokarmy przypadkowe! Każdy element koszyczka ma szczególne symboliczne znaczenie.
W koszyku powinny znaleźć się:
- Chleb – podstawowy pokarm, który dla Chrześcijan ma szczególne znaczenie (Symbolizuje ciało Chrystusa)
- Sól – nadaje potrawom smak i konserwuje żywność (chroni przed zepsuciem, dzięki zalewie z wody z solą można przedłużyć „życie” ogórków, kapusty, czy sera białego i wielu innych produktów.
- Chrzan – oznacza krzepę i siłę. Ma przynieść nam dobre zdrowie. Kiedyś wierzono, że zapobiega nieszczęściom.
- Babka lub mazurek – te wielkanocne ciasta symbolizują w święconce doskonałość i nasze umiejętności. Najlepiej by były to domowe wypieki, samodzielnie przygotowane.
- Wędlina (np. kiełbasa) – Kiedyś, gdy mięso było bardzo drogie, jadano je bardzo rzadko. Było więc oznaką dostatku.
- Baranek z masła (lub z ciasta) – symbol zmartwychwstania Chrystusa.
- Jajko – symbol nowego życia
Koszyk przystroić można chorągiewką i gałązkami bukszpanu, a umieszczone w nim potrawy nakryć serwetką.
Wszystkie poświęcone potrawy powinny znaleźć się na wielkanocnym stole. Tradycja nakazuje, by podzielić się z całą rodziną jajkiem ze święconki.
ZADANIE 1
Śmiałkowie, przygotujcie wspólnie z rodzicami, wielkanocny koszyczek. Pewnie zrobicie to w Wielką Sobotę, ale już dziś możecie zrobić „projekt” takiego koszyczka w formie rysunku lub kolażu (np. z produktami wyciętymi z gazetek reklamowych). Czekamy na fotografie Waszych projektów, jak i samych koszyczków!
ZADANIE 2
Wiecie już, że bardzo ważnym elementem Święconki jest baranek, najczęściej wykonany z masła. Takiego baranka można zrobić przy pomocy drewnianej foremki:
lub nawet samodzielnie wyrzeźbić:
A może Wy też spróbujecie zrobić baranka z masła?
Możecie też wykonać baranka inną, dowolną techniką:
ZADANIE 3
„Liczymy pisanki” – zabawa dydaktyczna.
Będą potrzebne szablony pisanek lub prawdziwe malowane jajka. Dzieci operują, manipulują liczmanami i rozwiązują zadania.
- Ola do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 2. Ile pisanek jest w koszyku?
- Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki. Zosia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i też włożył 3 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
- Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 4 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile pisanek pomalowali razem?
- W koszyku było 8 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 3 jajka. Ile jajek pozostało w koszyku?
ZADANIE 4
Historyjka obrazkowa – Wytnij i ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności. Opowiedz co się wydarzyło. Wymyśl tytuł tej historyjki. (materiał przesłany e-mailem)