Wielkanocny koszyk

Kochani Śmiałkowie!

Poznaliście już różne techniki zdobienia wielkanocnych jajek. Teraz czas na inne wielkanocne tradycje.

W Wielką Sobotę, czyli sobotę poprzedzającą Wielkanoc, przygotowuje się ŚWIĘCONKĘ, czyli koszyk wypełniony różnymi świątecznymi potrawami. Taki koszyk Katolicy zanoszą do kościoła, a Chrześcijanie Prawosławni do cerkwi, by tam poświęcić wszystkie znajdujące się w nim pokarmy. Ale nie są to pokarmy przypadkowe! Każdy element koszyczka ma szczególne symboliczne znaczenie.

 

W koszyku powinny znaleźć się:

  • Chleb – podstawowy pokarm, który dla Chrześcijan ma szczególne znaczenie (Symbolizuje ciało Chrystusa)
  • Sól – nadaje potrawom smak i konserwuje żywność (chroni przed zepsuciem, dzięki zalewie z wody z solą można przedłużyć „życie” ogórków, kapusty, czy sera białego i wielu innych produktów.
  • Chrzan – oznacza krzepę i siłę. Ma przynieść nam dobre zdrowie. Kiedyś wierzono, że zapobiega nieszczęściom.
  • Babka lub mazurek – te wielkanocne ciasta symbolizują w święconce doskonałość i nasze umiejętności. Najlepiej by były to domowe wypieki, samodzielnie przygotowane.
  • Wędlina (np. kiełbasa) – Kiedyś, gdy mięso było bardzo drogie, jadano je bardzo rzadko. Było więc oznaką dostatku.
  • Baranek z masła (lub z ciasta) – symbol zmartwychwstania Chrystusa.
  • Jajko – symbol nowego życia

 

Koszyk przystroić można chorągiewką i gałązkami bukszpanu, a umieszczone w nim potrawy nakryć serwetką.

 

 

Wszystkie poświęcone potrawy powinny znaleźć się na wielkanocnym stole. Tradycja nakazuje, by podzielić się z całą rodziną jajkiem ze święconki.

 

ZADANIE 1

Śmiałkowie, przygotujcie wspólnie z rodzicami, wielkanocny koszyczek. Pewnie zrobicie to w Wielką Sobotę, ale już dziś możecie zrobić „projekt” takiego koszyczka w formie rysunku lub kolażu (np. z produktami wyciętymi z gazetek reklamowych). Czekamy  na fotografie Waszych projektów, jak i samych koszyczków!

 

ZADANIE 2

Wiecie już, że bardzo ważnym elementem Święconki jest baranek, najczęściej wykonany z masła. Takiego baranka można zrobić przy pomocy drewnianej foremki:

lub nawet samodzielnie wyrzeźbić:

 

 

A może Wy też spróbujecie zrobić baranka z masła?

Możecie też wykonać baranka inną, dowolną techniką:

 

 

ZADANIE 3

„Liczymy pisanki” – zabawa dydaktyczna.
Będą potrzebne szablony pisanek lub prawdziwe malowane jajka. Dzieci operują, manipulują liczmanami i rozwiązują zadania.

 

  1. Ola do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 2. Ile pisanek jest w koszyku?
  2. Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki. Zosia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i też włożył 3 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
  3. Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 4 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile pisanek pomalowali razem?
  4. W koszyku było 8 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 3 jajka. Ile jajek pozostało w koszyku?

 

ZADANIE 4

Historyjka obrazkowa – Wytnij i ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności. Opowiedz co się wydarzyło. Wymyśl tytuł tej historyjki. (materiał przesłany e-mailem)

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.