O naszym wrogu – SMOGU
Kochani Śmiałkowie! Dziś dowiecie się co nieco o zanieczyszczeniach powietrza!
ZADANIE 1
Zobaczcie dlaczego powietrze, którym oddychamy nie zawsze jest czyste:
Film z nielicznymi podpisami w języku angielskim, można je przetłumaczyć, jednak nie jest to niezbędne do zrozumienia filmu przez dziecko.
Z filmu dowiecie się między innymi, że
- Zanieczyszczenia powietrza pochodzą z kominów przemysłowych różnych fabryk, ze spalin samochodów i innych pojazdów, spalania drewna lub węgla
- Zanieczyszczenie powietrza może powodować różne choroby np: astmę, zapalenie oskrzeli, raka lub choroby skóry.
- Zanieczyszczenie powietrza szkodzi roślinom i niszczy budowle.
- Drzewa pochłaniają część zanieczyszczeń i produkują tlen. Jeśli ludzie będą wycinać drzewa, wtedy powietrze będzie jeszcze bardziej zanieczyszczone!
Przyjrzyjcie się poniższym fotografiom. Czy wiecie co przedstawiają? Jeśli nie, poproście rodziców o pomoc!
Czy wiecie, że nie wszystkie samochody zanieczyszczają środowisko? Przyjazne środowisku są np samochody elektryczne lub samochody na biopaliwo. Biopaliwo produkuje się np. z resztek jedzenia, które wyrzucamy do pojemników na bioodpady.
ZADANIE 2
Waszym kolejnym zadaniem będzie sprawdzenie poziomu zanieczyszczenia powietrza w Waszej okolicy. Proponujemy, by Wasi rodzice zainstalowali w smartfonie aplikację “Kanarek”
W ustawieniach, jako źródło danych, najlepiej wybrać nie tylko oficjalne stacje badawcze, ale też prywatne.
Polecenia dla Dzieci:
- Na dolnym pasku znajdziesz obrazek kanarka z origami. Kliknij w ten symbol a pod spodem pojawi się podpis. Jeśli potrafisz, odczytaj go. Tu znajdziesz najbliższą stację badawczą. Podana będzie nazwa ulicy, na której ta stacja się znajduje.
- Przypomnij sobie jak nazywa się ulica przy której mieszkasz. Czy najbliższa stacja badawcza znajduje się na Twojej ulicy? (Poproś rodziców o pomoc w odczytywaniu nazw).
- Poniżej nazwy ulicy znajdują się 2 paski. Pokazują one jak wysokie jest zanieczyszczenie szkodliwymi pyłami.
Zielony pasek oznacza, że jakość powietrza jest dobra a ilość szkodliwego pyłu niska.
Żółty oznacza to, że szkodliwego pyłu jest w powietrzu zbyt dużo.
Pomarańczowy lub czerwony pasek oznacza, że jakość powietrza jest bardzo zła, a zanieczyszczenie pyłem bardzo bardzo wysokie i niebezpieczne dla naszego zdrowia.
- Teraz kliknij w obrazek przedstawiający mapę.
- Pod nim pojawi się podpis “mapa” a na ekranie zobaczysz mapę oraz niebieską kropkę. Niebieska kropka wskazuje gdzie się znajdujesz. Pozostałe kropki to stacje badawcze, które badają poziom zanieczyszczenia powietrza.
- Sprawdź gdzie znajdują się najbliższe stacje badawcze. Może przechodzisz obok nich idąc na spacer albo do sklepu i nawet o tym nie wiesz?
- Mapę możesz przybliżać i oddalać, tak żeby zobaczyć inne miasta a nawet inne kraje.
- Ostatni obrazek to małe domki.
- Po kliknięciu na nie pojawi się napis “miasta”. Na ekranie zobaczysz listę różnych miast.
- Obok każdego miasta podane są liczby oznaczające poziom zanieczyszczenia pyłem.
- Odszukaj miasta:
(Rodzic pokazuje nazwę np. POZNAŃ na wzór, np pisząc ją na kartce, dziecko wyszukuje nazwę posiłkując się wzorem lub po obejrzeniu wzoru – jeśli potrafi)
POZNAŃ
GDYNIA
LUBLIN
WARSZAWA - Spróbuj odczytać który numer na liście ma każde z tych miast
- Spróbuj odczytać liczby przy nazwach miast w kolorowych okienkach po prawej stronie.
- W miastach znajdujących się na górze listy powietrze jest bardziej zanieczyszczone
ZADANIE 3
PRAWDA CZY FAŁSZ
(Rodzic czyta zdanie, dziecko odpowiada “prawda” lub “fałsz”
Zdecydujcie co ludzie mogą zrobić żeby powietrze było czyste:
- Więcej jeździć samochodami zamiast chodzić pieszo
- Mniej jeździć samochodami, a więcej tramwajami
- Jeździć rowerem zamiast samochodem
- Więcej chodzić pieszo, zamiast jeździć samochodem
- Palić w piecu węglem
- Produkować prąd przez spalanie węgla
- Produkować prąd wykorzystując światło słoneczne (panele i baterie słoneczne)
- Produkować prąd wykorzystując wiatr (elektrownie wiatrowe)
- Wycinać jak najwięcej drzew
- Wycinać jak najmniej drzew
- Kopcić z kominów ile się da!
- Zakładać specjalne filtry na kominy, żeby tak nie dymiły.
ZADANIE 4
Na koniec piosenka o smogu: