O naszym wrogu – SMOGU

Kochani Śmiałkowie! Dziś dowiecie się co nieco o zanieczyszczeniach powietrza!

ZADANIE 1
Zobaczcie dlaczego powietrze, którym oddychamy nie zawsze jest czyste:

Film z nielicznymi podpisami w języku angielskim, można je przetłumaczyć, jednak nie jest to niezbędne do zrozumienia filmu przez dziecko.

Z filmu dowiecie się między innymi, że

  • Zanieczyszczenia powietrza pochodzą z kominów przemysłowych różnych fabryk, ze spalin samochodów i innych pojazdów, spalania drewna lub węgla
  • Zanieczyszczenie powietrza może powodować różne choroby np: astmę, zapalenie oskrzeli, raka lub choroby skóry.
  • Zanieczyszczenie powietrza szkodzi roślinom i niszczy budowle.
  • Drzewa pochłaniają część zanieczyszczeń i produkują tlen. Jeśli ludzie będą wycinać drzewa, wtedy powietrze będzie jeszcze bardziej zanieczyszczone!

Przyjrzyjcie się poniższym fotografiom. Czy wiecie co przedstawiają? Jeśli nie, poproście rodziców o pomoc!

Czy wiecie, że nie wszystkie samochody zanieczyszczają środowisko? Przyjazne środowisku są np samochody elektryczne lub samochody na biopaliwo. Biopaliwo produkuje się np. z resztek jedzenia, które wyrzucamy do pojemników na bioodpady.

 

ZADANIE 2
Waszym kolejnym zadaniem będzie sprawdzenie poziomu zanieczyszczenia powietrza w Waszej okolicy. Proponujemy, by Wasi rodzice zainstalowali w smartfonie aplikację “Kanarek”

GOOGLE PLAY – KANAREK 

W ustawieniach, jako źródło danych, najlepiej wybrać nie tylko oficjalne stacje badawcze, ale też prywatne.

 

Polecenia dla Dzieci:

  • Na dolnym pasku znajdziesz obrazek kanarka z origami. Kliknij w ten symbol a pod spodem pojawi się podpis. Jeśli potrafisz, odczytaj go. Tu znajdziesz najbliższą stację badawczą. Podana będzie nazwa ulicy, na której ta stacja się znajduje.
  • Przypomnij sobie jak nazywa się ulica przy której mieszkasz. Czy najbliższa stacja badawcza znajduje się na Twojej ulicy? (Poproś rodziców o pomoc w odczytywaniu nazw).
  • Poniżej nazwy ulicy znajdują się 2 paski. Pokazują one jak wysokie jest zanieczyszczenie szkodliwymi pyłami.

Zielony pasek oznacza, że jakość powietrza jest dobra a ilość szkodliwego pyłu niska.
Żółty oznacza to, że szkodliwego pyłu jest w powietrzu zbyt dużo.
Pomarańczowy lub czerwony pasek oznacza, że jakość powietrza jest bardzo zła, a zanieczyszczenie pyłem bardzo bardzo wysokie i niebezpieczne dla naszego zdrowia.

  • Teraz kliknij w obrazek przedstawiający mapę.
  • Pod nim pojawi się podpis “mapa” a na ekranie zobaczysz mapę oraz niebieską kropkę. Niebieska kropka wskazuje gdzie się znajdujesz. Pozostałe kropki to stacje badawcze, które badają poziom zanieczyszczenia powietrza.
  • Sprawdź gdzie znajdują się najbliższe stacje badawcze. Może przechodzisz obok nich idąc na spacer albo do sklepu i nawet o tym nie wiesz?
  • Mapę możesz przybliżać i oddalać, tak żeby zobaczyć inne miasta a nawet inne kraje.

 

  • Ostatni obrazek to małe domki.
  • Po kliknięciu na nie pojawi się napis “miasta”. Na ekranie zobaczysz listę różnych miast.
  • Obok każdego miasta podane są liczby oznaczające poziom zanieczyszczenia pyłem.
  • Odszukaj miasta:
    (Rodzic pokazuje nazwę np. POZNAŃ na wzór, np pisząc ją na kartce, dziecko wyszukuje nazwę posiłkując się wzorem lub po obejrzeniu wzoru – jeśli potrafi)
    POZNAŃ
    GDYNIA
    LUBLIN
    WARSZAWA
  • Spróbuj odczytać który numer na liście ma każde z tych miast
  • Spróbuj odczytać liczby przy nazwach miast w kolorowych okienkach po prawej stronie.
  • W miastach znajdujących się na górze listy powietrze jest bardziej zanieczyszczone

 

ZADANIE 3
PRAWDA CZY FAŁSZ
(Rodzic czyta zdanie, dziecko odpowiada “prawda” lub “fałsz”

Zdecydujcie co ludzie mogą zrobić żeby powietrze było czyste:

  • Więcej jeździć samochodami zamiast chodzić pieszo
  • Mniej jeździć samochodami, a więcej tramwajami
  • Jeździć rowerem zamiast samochodem
  • Więcej chodzić pieszo, zamiast jeździć samochodem
  • Palić w piecu węglem
  • Produkować prąd przez spalanie węgla
  • Produkować prąd wykorzystując światło słoneczne (panele i baterie słoneczne)
  • Produkować prąd wykorzystując wiatr (elektrownie wiatrowe)
  • Wycinać jak najwięcej drzew
  • Wycinać jak najmniej drzew
  • Kopcić z kominów ile się da!
  • Zakładać specjalne filtry na kominy, żeby tak nie dymiły.

ZADANIE 4

Na koniec piosenka o smogu: 

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.