Marzec 2022

Mamo! Tato!
W miesiącu marcu bawimy się i działamy wokół tematu

NADCHODZI WIOSNA

– do tej pory szczegółowo omówiliśmy znaczenie przysłowia W MARCU JAK W GARNCU oraz określaliśmy charakterystyczne dla obecnej pory roku zjawiska pogodowe (m.in.: wiatr, wichura, zachmurzenie, słońce, chmury, śnieg, deszcz, grad, ciepło, zimno, mroźna, tęcza). Nasze zabawy skupiliśmy wokół pojęć dzisiaj, wczoraj, jutro, tydzień i posługiwania się nazwami dni tygodnia;
– będziemy poszukiwać, wskazywać i nazywać oznaki wiosny w naszym ogrodzie i pobliskim parku oraz rozpoznawać i nazywać wiosenne odgłosy;
– obejrzymy film edukacyjny pt. WIOSNA;
– poznamy nazwy, wygląd i budowę wiosennych kwiatów oraz będziemy wyróżniać i nazywać poszczególne elementy ich budowy;
– będziemy bawić się przy wierszu E.Stadtmiller „Pokaż, pokaż marcu, co tam mieszasz w garncu”, utrwalimy znajomość wiersza „Tydzień”, nauczymy się na pamięć wiersza „Wiosenne rymowanie” oraz wykonamy ilustracje do wiersza „Wiosna”;
-będziemy wykonywać wiosenne prace i porządki w ogrodzie przedszkolnym oraz czynności związane z uprawianiem rabaty przed salą;
– powiększymy nasz kącik przyrodniczy o wiosenną hodowlę fasoli i cebulek;
– wysłuchamy opowiadań „Koszałek-Opałek szuka wiosny” oraz „Marzanna wesoła, słomiana panna” – będziemy opowiadać treść własnymi słowami;
-wykonamy marzannę z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych i konstrukcyjnych;
– podczas działań badawczych w ogrodzie przedszkolnym będziemy bawić się z cieniem oraz posługiwać lupą i innymi przyborami służącymi do obserwacji przyrody;
– nauczymy się śpiewać piosenki: „Bocian i żaby”, „Kiedy kończy się zima”, „Idzie wiosna polną drogą”, Mały tulipanek”, utrwalimy znajomość piosenek, „Jeśli dziś poniedziałek, to…” , „Leżę sobie, nic nie robię” oraz będziemy ruchem ciała ilustrować treść poznanych piosenek i poruszać się w ich rytm;
– wykonamy wiosenne prace plastyczne;
– zapoznamy się z monografią liczby 9;
– uczestnicząc w zabawach matematycznych będziemy posługiwać się liczebnikami porządkowymi oraz wykonywać działania rozwijające umiejętność ustalania wyniku dodawania i odejmowania (z wykorzystaniem liczmanów, w konkretnym działaniu, w zakresie własnych możliwości) oraz porównywania zbiorów.
– będziemy kreślić szlaczki litero podobne i kalkować różne kształty oraz wzory przez „koszulkę” – doskonaląc prawidłowy chwyt i napięcie dłoni oraz umiejętność mieszczenia się w liniaturze;
– będziemy uczestniczyć w różnych zabawach rozwijających umiejętność czytania globalnego wyrazów związanych z realizowaną tematyką oraz nazw otaczających nas w sali przedmiotów;
– będziemy doskonalić koordynację słuchowo-ruchową podczas zabaw i ćwiczeń ruchowych;
– będziemy wykonywać ćwiczenia artykulacyjne: „Baba w buzi”, „Badamy tajemnicę mowy”;
– w ramach SPOTKAŃ Z BAJKĄ będziemy słuchać opowiadania „Nudzimisie” oraz słuchowiska „Karlson z dachu”;
– w każdy piątek będziemy bawić się w TROPICIELI wykonując różne zadania mające na celu rozwijanie umiejętności czytania, pisania i liczenia;
– ze względu na pojawiające się u dzieci uczulenia na dłoniach – będziemy szczególną uwagę zwracać na dokładne mycie i wycieranie rąk z uwzględnieniem i przestrzeganiem kolejności wykonywanych po sobie czynności (mydło z którego korzystamy kupujemy nieprzerwanie od 10 lat, jednak ze względu na problemy skórne dzieci zostanie zakupione do sal hipoalergiczne mydło „biały jeleń”, które będziemy w najbliższym czasie testować);
w piątek 18 marca br. idziemy do Szkoły Podstawowej nr 7 przy ul. Galileusza w Poznaniu, gdzie będziemy uczestniczyć w zajęciach sportowych na sali gimnastycznej;
w poniedziałek 21 marca br. wybierzemy się „bimbą” na wycieczkę do parku Sołackiego i na miejscu pożegnamy zimę oraz powitamy wiosnę;
– w czwartek 31 marca będziemy obchodzić URODZINKI GRUPOWE dzieci urodzonych w miesiącu marcu;
– Kino Muza – Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej „Pettson i Findus – wielka wyprowadzka”.

„Bocian i żaby” (muz. i sł. Maria Broda-Bajak)
Kle, kle, kle, kle – słychać dookoła.
Co to? Co to? Bocian żabki woła!
Przyfrunął na łąkę, przystanął na nodze.
A zielone żabki bały się go srodze,
a zielone żabki bały się go srodze.
Kum, kum, kum, kum – tak cicho kumkały.
Hop, hop, hop, hop – w trawę uciekały.
Szu, szu, szu, szu – wśród zielonej trawy,
rech, rech, rech, rech- żabki rechotały.
A bociek na nodze dalej stał i patrzył,
jednak żadnej żabki w trawie nie zobaczył,
jednak żadnej żabki w trawie nie zobaczył.
Rech, rech, rech, rech- żabki tak się śmiały.
Kle, kle, kle, kle- boćka przedrzeźniały.

 

Mały tulipanek (sł. Magdalena Żujew)
1. Mały tulipanek bardzo długo spał.
Był sam w swoim domku, wszystkiego się bał.
Ref: Wstań tulipanku, bo wiosna tuż, tuż
– deszczyk i słońce budzą Cię już/2x
2. Budziło go słońce, deszcz pobudkę grał,
Jednak tulipanek dalej spał i spał.
3. Tulipanek główkę wychylił z domku,
Szeroko zaziewał i wstał ku słonku.

 

Idzie wiosna polną drogą (sł. Gabriela Gąsienica)
1. Idzie wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie Ciebie prosi, byś się w boćka zmienił.
Ref: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle- byś się w boćka zmienił/2x
2. Idzie wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie Ciebie prosi, byś się w żabkę zmienił.
Ref: Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum – byś się w żabkę zmienił/2x
3. Idzie wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie Ciebie prosi, byś się w wietrzyk zmienił.
Ref: Fiu, fiu, fiu, fiu, fiu, fiu, fiu- byś się w wietrzyk zmienił/2x
4. Idzie wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie Ciebie prosi, byś się w deszczyk zmienił.
Ref: Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap- byś się w deszczyk zmienił/2x

 

Kiedy kończy się zima (sł. Magdalena Ledwoń)
1. Kiedy robi się cieplej, kiedy kwitnie leszczyna,
Kiedy słonko przyświeca – wtedy kończy się zima.
Ref: Nadchodzi przedwiośnie,
Zbliża się ku wiośnie/2x
Zbliża się ku wiośnie.
2. Kiedy na wierzby witkach rosną puszyste bazie,
Kiedy kwitną krokusy jak na pięknym obrazie….
3. Kiedy wstaje przebiśnieg ponad pierzynę śniegu,
A na rzekach kry lodu chcą zatrzymać ją w biegu…

 

Jeśli dziś poniedziałek….
1. Jeśli dziś poniedziałek tak, tak, tak 3x
to po swojej głowie drap się drap drap drap
lalalalala
2. Jeśli dziś wtorek tak, tak, tak 3x
to po swoim nosie drap się drap drap drap
lalalalala
3. Jeśli dziś środa tak, tak, tak 3x
to po swojej brodzie drap się drap drap drap
lalalalala hej
4. Jeśli dziś czwartek tak, tak, tak 3x
to po swojej szyi drap się drap drap drap
lalalalala
5. Jeśli dziś piątek tak, tak, tak 3x
to po swoją pachą drap się drap drap drap
lalalalala
6. Jeśli dziś sobota tak, tak, tak 3x
to po swoim brzuchu drap się drap drap drap
lalalalala
7. Jeśli dziś niedziela tak, tak, tak 3x
skaczmy w górę i zaklaszczmy
klap, klap, klap, klap, klap

 

Leżę sobie, nic nie robię….
Leżę sobie, nic nie robię (4x)
nagle wchodzi jakiś człowiek
ja oglądam się na drzwi
lecz on nic ode mnie nie chce,
nadal mogę robić nic
Więc siadam.
Siedzę sobie, nic nie robię (4x)
nagle wchodzi jakiś człowiek
ja oglądam się na drzwi
lecz on nic ode mnie nie chce,
nadal mogę robić nic.
Więc wstaję.
Stoję sobie, nic robię (4x)
nagle przyszło mi do głowy,
że znudziło mi się już,
więc kucnęłam i strzepnęłam
z moich butów cały kurz
Teraz pójdę.
Idę sobie, nic nie robię (4x)
Dokąd? nie wiem (4x)

 

Wiersz „Wiosna”
Jak tu w wiosnę uwierzyć, skoro zimno i mgła?
Jak tu w wiosnę uwierzyć, kiedy szalik wciąż mam?
Jak tu w wiosnę uwierzyć, gdy wciąż z nieba kapie?
Jak tu w wiosnę uwierzyć, skoro katar wiąż łapie?
Uwierz w wiosnę, bo wiosna ma roboty pełne ręce!
Uwierz w wiosnę, bo wiosna budzi w lesie kaczeńce!
Uwierz w wiosnę, bo wiosna topi wszystkie śniegi!
Uwierz w wiosnę, bo wiosna budzi ze snu przebiśniegi!
Uwierz w wiosnę, bo wiosna już rozmawia z ptakami!
Uwierz w wiosnę, bo wiosna zadziwi nas kwiatami!
Zobacz, przyszła już wiosna, ciepły wiatr z nią zawitał.
Zobacz, przyszła już wiosna, cały świat z nią zakwita.
Zobacz, przyszła już wiosna, to właśnie z jej przyczyny
-zobacz, przyszła już wiosna, rozwinęły się liście leszczyny.
Zobacz, przyszła już wiosna, cały świat się z nią śmieje.
Zobacz, przyszła już wiosna, ile wokół się dzieje!
Zobacz, przyszła już wiosna, uciesz się z niej i Ty!
Zobacz, przyszła już wiosna, nadeszły piękne dni!

 

Wiersz „Wiosenne rymowanie”
Wiosenne rymowanie najlepsze na… śniadanie!
Tu stokrotka, tam bratek i każdy ma inny kwiatek.
Przy obiedzie, ma rada, rymować też wypada.
Słowik śpiewa radośnie o zielonej wiośnie.
Gdy deser przynoszę, o rymy też proszę.
Bocian woła „Kle, kle”, może jeść mu się chce?
Na czas podwieczorku… rymy schowaj w worku.
Motyle nad łąką fruwają, pewnie nektaru szukają.
Przez wiosenny dzień cały przedszkolaki rymowały.

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.