Zamierzenia

Nasze zamierzenia czyli co będziemy robić w Podróżnikach?

CZERWIEC

Nasz projekt zmierza ku końcowi, zatem dokończymy niezrealizowane jeszcze zagadnienia. Poszukamy odpowiedzi na nurtujące nadal pytania badawcze Podróżników! Zakończenie projektu planujemy na połowę miesiąca.

Za nami najważniejsze święto dzieci, czyli Dzień Dziecka!!  Były lody, kilka konkurencji z balonami na wodę oraz wielkie szaleństwo na ,,dmuchańcach” w naszym ogrodzie przedszkolnym:)

Pozostała część miesiąca upłynie nam w ,, Letnio-wakacyjnym klimacie”, podczas którego będziemy szlifować zdobyte umiejętności, jak:

  • Głoski w wygłosie i nagłosie
  • synteza i analiza zdanie
  • układanie historyjek na podstawie ilustracji
  • czytanie globalne
  • zapis graficzny przedstawiony za pomocą ruchu

Poznamy:

  • sposoby spędzania czasu wolnego (nad wodą, w górach, w mieście)
  • wakacyjne kierunki podróży ( ,,Nela mała reporterka”-serial edukacyjny oraz praca z tekstem )
  • zróżnicowanie kulturowe w różnych zakątkach Świata-ciekawostki

Dowiemy się, jak zmienić się w małych podróżników-badaczy podczas wakacji, czyli jakie pamiątki można znaleźć podczas wakacji i gdzie ich szukać oraz jakie aktywności można uprawiać latem (nawiążemy również do naszego projektu)

Popracujemy z wierszem:

,,Jedziemy na wakacje” Cz. Janczarski

Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.
Jedziemy na wakacje
w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty,
za mgłą, za obłokiem.

Jedziemy na wakacje
Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku,
czekaj na nas w borze!

Nauczymy się nowej piosenki! ,,Przyszło lato” P. Fronczewskiego i J. Trzepiecińskiej

Niezmiennie pracować będziemy nad zasadami obowiązującym w grupie, spełnianiu wyznaczonych obowiązków w roli dyżurnych, jak również ,,małych ogrodników”, pielęgnując nasze wspólnie zasadzone roślinki w sali.

Jak zawsze również stawiamy na jak największą samodzielność, zarówno w czynnościach samoobsługowych jak i w samodzielnym pokonywaniu codziennych przeszkód 🙂

 

KWIECIEŃ

Kwiecień plecień poprzeplata, trochę zimy, trochę lata:)

Na podstawie prowadzonego przez nas  kalendarza pogodowego, wspólnie sformułujemy wnioski i odniesiemy się do przysłowia.

Wielkanoc czyli jaja, jajeczka pięknie malowane!!!

Działamy w tematyce świątecznej:

  • Co to jest Wielkanoc? – zagadki tematyczne, teksty źródłowe dotyczące tradycji wielkanocnych. Wypowiedzi swobodne dzieci, czyli jak wyglądają Święta u nas w domu.
  • jajo- pobawimy się w eksperymenty z jajem. Dowiemy się jak jest jajo zbudowane (sprawdzimy sami). Przypomnimy sobie piosenkę ,,Jajo kurze” i zatańczymy. Dowiemy się, które zwierzęta znoszą jaja. Ułożymy historyjkę obrazkową, przedstawiającą etapy rozwoju ,,Od jajka do kury”
  • Poznamy wielkanocne symbole, na których sporo podziałamy : liczebność zbiorów oraz ich porównanie, dodawanie i odejmowanie, sekwencje, przestawianie zapisu graficznego za pomocą dźwięku, głoski w wygłosie i nagłosie, analiza oraz synteza zdania, opis ilustracji.
  • ,,Bajeczka Wielkanocna ” A. Galicy-Inscenizacja i praca z tekstem.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż
zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać,
dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a
ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce
powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk
i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki
wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i
przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby
Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało
promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego
Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były
za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest
jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote
ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki
pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo
małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym
dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce
głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

  • świąteczne robótki ręczne- czyli nasze koszyczki, zajączki, kurczaczki oraz pisanki, które stworzymy wykorzystując różne materiały oraz techniki
  • Na naszym urządzeniu multimedialnym pogramy w tematyczne gry online
  • Nauczymy się piosenki Zając malowany:

Na kubeczku z porcelany
mieszka zając malowany.
Kiedy tylko się poruszy
to w herbacie moczy uszy.
Mówię Wam, mówię Wam,
co ja z tym zającem mam.
Siedzi zając na kubeczku,
lewą nogę moczy w mleczku.
Ale mleczko nie dla niego
on by wolał coś innego.
Mówię Wam, mówię Wam,
co ja z tym zającem mam.
Wytarł zając mokre uszy,
zrobił cztery wielkie susy.
Usiadł w lesie na polanie
co ja teraz powiem mamie?
Co ja teraz powiem?
Co? No co?

  • Wielkanocne śniadanie oraz szukanie Zająca- obchody święta w przedszkolu.

Święta, święta i po świętach…ale my działamy nadal:) Nadal pozostaniemy przy tradycjach, ale naszych regionalnych, zagłębiając się w historię naszego miasta Poznania.

  • dowiemy się jakie zabytki i miejsca warto zobaczyć, jak wyglądają a także gdzie się znajdują
  • popracujemy w zespołach nad prezentacją  Poznania
  • sprawdzimy kto zna poznańską gwarę i przyswoimy kilka nowych słów
  • Popracujemy z mapą Polski i spróbujemy wspólnie oznaczyć położenie Poznania
  • ,,rozejrzymy się po okolicy” czyli jak wygląda Poznań okiem 5-latka. Spróbujemy spisać nasze obserwacje

Sen o Poznaniu

Pośród szarych dni niedoli mej,
przyśnił mi się jakiś cudny sen,
sen jak bajka cudny jak tęczowe mgły
to sen o Poznaniu, drogim mieście mym.

Tam gdzie Warta toczy wody swe,
Góra Przemysława wznosi się.
gdzie kolebkę swoją sławił Polski lud
leży stary Poznań, Nadwarciański gród.

Od Katedry gdzie syn Chrobry król
jest daleko do ławicy pól
ukochanych ulic widzę jasny szlak
Śródkę, Stary Rynek i Wolności Plac.

Nad Ratuszem złote słońce lśni.
O Poznaniu! Jakżeś drogi mi.
Kocham twe ulice i zieleni wiew
i w Sołackim Parku miły ptaków śpiew.

  • nie zabraknie również stale obecnych podczas naszych zajeć zabaw orientacyjno-porządkowych oraz naśladowczych związanych z tematyką miesiąca

Niezmiennie pracujemy nad stosowaniem się do zasad obowiązujących w grupie, pracy zespołowej, umiejętnościami samodzielnego wypowiadania się na dany temat, wywiązywania się z przydzielonych obowiązków.

Spotykać sie również będziemy na cotygodniowych zajęciach ruchowych na dużej sali, kształtującuch świadomość własnego ciała oraz propagujących aktywno systematyczną aktywność fizyczną wśród dzieci.

MARZEC

Będziemy działać w temacie wiosny – dowiemy się co to jest przedwiośnie, co dzieje się w przyrodzie, pogodzie i ogrodzie na przedwiośniu i wiosną.

Będziemy rozwijać zainteresowanie otaczającym środowiskiem przyrodniczym i prowadzeniem obserwacji

Poobserwujemy zjawiska zachodzące w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku, będziemy o nich opowiadać. Nauczymy się wymieniać cechy charakterystyczne zbliżającej się wiosny.

Poznamy nazwy wiosennych kwiatów i będziemy je globalnie odczytywać. Dowiemy się jak wglądają kwiaty, z czego się składają i czego potrzebują do życia.

Rozwiniemy umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin, dowiemy się co to są kiełki

Będziemy obserwować zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku.
Określać zjawiska atmosferyczne dla poszczególnych pór roku i nazywać wyróżniki nazw pogody:
– Wiatr: silny, mocny, porywisty, słaby, lekki (zefirek)
– Opady: deszcz, śnieg, mżawka, mgła, grad, duże, ciągłe, przelotne
– Temperatura: ciepło, zimno, mroźno, chłodno, gorąco
– Słońce: mocno grzeje, jest za chmurami, słabo grzeje
– Chmury: duże, gęste, ciemne, pierzaste, małe

Poprowadzimy obserwację pogody. Będziemy zaznaczać ją za pomocą symboli w kalendarzu pogody. Wytłumaczymy przysłowie „W marcu jak w garncu” Skupimy się na rozumieniu pojęcia tydzień, dziś, wczoraj, jutro, będziemy posługiwać się nazwami dni tygodnia.

Obejrzymy prognozę pogody. Porozmawiamy na temat „po co jest prognoza pogody, komu służy”. Rozwiążemy zagadki słowne dotyczących elementów pogody.
Będziemy pracować w zespołach: układanie „telewizyjnej” prognozy pogody, nanoszenie stanu pogody na arkusze szarego papieru z zaznaczonymi konturami Polski, zaznaczanie na nich gór, morza itd., odgrywanie scenek prezentacji prognozy pogody

Ponieważ wiosna to pora na pracę w ogrodzie, dowiemy się jakie prace wykonuje ogrodnik i jakich narzędzi potrzebuje do niej. Samodzielnie wykonamy niektóre prace w ogrodzie.

Posłuchamy piosenek o wiośnie „Kukułka”, „Wiosenne porządki i „Kwiatowa wróżka”, będziemy uczyć się śpiewać wybrane.
Weźmiemy udział w zabawach rytmicznych przy muzyce, słuchaniu muzyki poważnej. Będziemy grać na samodzielnie przygotowanych instrumentach perkusyjnych
Nauczymy się wierszy: „Przyjście wiosny” Jana Brzechwy i „Portret wiosny” Doroty Gellner

Wykonamy prace plastyczne: wiosenne kwiaty, Portret Wiosny, na temat „lubię kiedy…” (pada deszcz, świeci słońce, wieje wiatr…) i uzasadnimy swój wybór.
Poćwiczymy sprawność manualną i grafomotoryczną, wykonując różnego rodzaju ćwiczenia.

8 marca będziemy świętować „Dzień Dziewczynek” w grupie

21 marca powitamy Pierwszy Dzień Wiosny, pojedziemy na wycieczkę do Parku Sołackiego zabytkową Bimbą. Ustalimy zasady bezpieczeństwa podczas wycieczki i będziemy ich przestrzegać.

Będziemy prowadzić ćwiczenia liczbowe z uzależnieniem poziomu ich trudności od umiejętności poszczególnych dzieci: przeliczać elementy, posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi, dodawać i odejmować na liczmanach, utrwalać pojęcia: prawa, lewa

Zajmiemy się porządkowaniem układów zbiorów w zakresie 7 wg liczebności wzrastającej, poznamy zasady porządkowania – każdy następny wzór w uporządkowanym ciągu jest o jeden element większy od poprzedniego: porównywanie i wnioskowanie, graficzne podpisywanie za pomocą gotowych plansz, odtwarzanie zbiorów, zmniejszanie lub powiększanie, porządkowanie wg wzrastającej lub malejącej wartości, uzupełnianie braków, utrwalanie składników liczb

Pracować będziemy nad doskonaleniem spostrzegawczości i logicznego myślenia. Wysłuchiwać podane głoski w wyrazach, dzielić wyrazy na sylaby, układać wyrazy z liter, układać zdania z podanymi wyrazami

Zajmiemy się również posługiwaniem się nazwami figur geometrycznych, układaniem z figur geometrycznych obrazków i segregowaniem wg kodu matematycznego

Zwrócimy uwagę na dobrą zabawę i współpracę z rówieśnikami, rozwijanie umiejętności zachowania dobrej atmosfery w grupie

Wiersz „Przyjście wiosny” Jan Brzechwa

Naplotkowała sosna,
że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro:
„Przyjedzie pewnie furą”.

Jeż się najeżył srodze:
„Raczej na hulajnodze”.

Wąż syknął: „Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze”.

Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem”.

„Skąd znowu – rzekła sroka –
Ja jej nie spuszczam z oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam ją w tramwaju”.

„Nieprawda! Wiosna zwykle
Przyjeżdża motocyklem!”

„A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem”.

„Nieprawda, bo w karecie!”
„W karecie? Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką”.

A wiosna przyszło pieszo –
Już kwiaty z nią się śpieszą,
Już trawy przed nią rosną
I szumią: „Witaj wiosno!”.

 

Wiersz „Portret wiosny” Dorota Gellner

Oto wiosna na obrazku
Grzeje uszy
w słońca blasku.
Kwiat jej zakwitł
na sukience,
i na ręce.
Szpak jej w bucie
gniazdo uwił
choć o gnieździe
nic nie mówił.
A na palcu
siadł skowronek
i wygląda
jak pierścionek.

Piosenka „Kwiatowa wróżka”

Co to za ogrodnik posiał kwiatów tyle:
tulipany i kaczeńce, bratki i żonkile.
Refren: To wiosna, to wiosna,
zielona wiosna,
razem z deszczem,
ciepłym deszczem
kwiaty nam przyniosła.
Spytaj więc bociana i spytaj skowronka:
kto te kwiaty kolorowe posadził na łąkach?
Refren: To wiosna, to wiosna,
zielona wiosna,
razem z deszczem,
ciepłym deszczem
kwiaty nam przyniosła.
A może to wróżka, co wszystko czaruje.
drzewa, łąki i ogrody kwiatami maluje.
Refren: To wiosna, to wiosna,
zielona wiosna,
razem z deszczem,
ciepłym deszczem
kwiaty nam przyniosła.

https://drive.google.com/file/d/1LqRkvobXxSYO35FczJxaZtHN7RlblZ6U/view

 

Piosenka „Wiosenne porządki”

W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zrobimy porządki, zrobimy porządki.
Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.
Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,
włożymy nasionka, włożymy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.
Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
wszystko odmieni, i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni,
grządki zazieleni, raz, dwa, trzy.

 

LUTY

Luty upłynie nam  ,,NA ZIMOWO”!

Omówimy zimową pogodę , sporty zimowe, cykliczność czasu na postawie dni tygodnia, miesięcy a także dnia i nocy.

Popracujemy nad orientacją przestrzenną z wykorzystaniem dramy przy użyciu dostępnych w sali sprzętów.

Czekają nas: Walentynki, Bal Karnawałowy, na który samodzielnie wykonamy swoje maski i przebierzemy się za postaci z bajek, a także Tłusty czwartek.

Nauczymy się znanej naszemu już pokoleniu piosenki zimowej ,,Hu, hu ha, nasza zima zła”, w nowoczesnej odsłonie.

W zakresie przedmiotowej tematyki, pracować będziemy nad liczeniem do 15:) Skupimy się na liczeniu w rzędach i szeregach wykorzystując liczby porządkowe; na 3 zbiorach będziemy się uczyć dodawania i odejmowania a także określania liczebności zbiorów (najmniejszy, większy oraz największy)

Wykorzystamy opowieść matematyczną dla utrwalenia umiejętności.

Na ilustracjach przedstawiających tematykę zimową, pracować będziemy nad 3 i 4 elementowymi sekwencjami oraz nad ,,przełożeniem” obrazu graficznego na dźwiękowy,  za pomocą klaskania oraz wykorzystując klawesyny i tamburyna.

Położymy w tym miesiącu spory nacisk na syntezę oraz analizę zdania. Będziemy układać i dzielić zdania z wykorzystaniem pojęć z tematyki zimowej.

Kontynuujemy czytanie cyklu A. Maleszki ,,Magiczne Drzewo” :)), ukochaną przez nasze dzieci!

Niezmiennie na cotygodniowych zajęciach ruchowych, pracujemy nad mobilnością wszystkich partii mięśni.

Skupiamy się również nad samodzielnością naszych dzieci, w jak największym zakresie; stosowaniem się do obowiązujących w grupie zasad; wypełnianiu obowiązków dyżurnych oraz nad poprawnością relacji między dziećmi.

 

GRUDZIEŃ

Grudzień upłynie nam pod hasłem ,,Świąteczny grudzień”

Czekają nas Mikołajki oraz Święta Bożego Narodzenia:)

Kim jest właściwie Mikołaj? Spróbujemy się tego dowiedzieć:) Poznamy pojęcie symbolu na postawie świątecznych symboli. Pobawimy się w pary skojarzeniowe i popracujemy na cieniach. Uwielbiane przez dzieci memory utrwali poznane symbole. Postawimy na czytanie globalne wykorzystując mikołajkowe ilustracje. Będziemy czytać słowa, dopasowując do ilustracji i spróbujemy stworzyć 3-elementowe zdania.

Postawimy w tym miesiącu na głoski w nagłosie i w wygłosie oraz na szukaniu rozpoczynających się na nie wyrazów. Poznamy definicję ,,zdania”,  dostosowaną do możliwości poznawczych naszych dzieci.

Poszerzymy naszą wiedzę o ciekawostki z tradycji obchodzenia Świąt w naszym  oraz w innych krajach. Porozmawiamy o tradycji w każdym z domów naszych dzieci. Jakie potrawy goszczą na naszych stołach:)

Samodzielnie zrobimy pierniczki:) Wyrobimy ciasto, wytniemy i upieczemy tradycyjne pierniczki, które posłużą potem jako prezent-niespodzianka:)

Wykonamy  tematyczne  prace plastyczne, różnymi technikami.

Wspólnie ubierzemy choinkę i udekorujemy salę,

Przygotujemy Świąteczny Występ-Niespodziankę:))

 

 

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.