Środa 8.04 – EKSPERYMENTY Z JAJKIEM CZ.III

Koziołki!

Dzisiaj mamy dla Was garść kolejnych Wielkanocnych zagadek!

Zgadnijcie o czym mowa?

Mały, żółty ptaszek z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek, więc jeszcze nie fruwa.

Wielkanocna zupa, w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko, żółte jak słoneczko?

Wyrośnięta pani, lukrem jest polana.
Na świątecznym stole pyszni się od rana.

Stoi bielutki obok pisanek
nasz wielkanocny……..

Leży  w koszyczku obok baranka
Malowana we wzorki …….

Pewnie jesteście ciekawi, co dzisiaj będzie przedmiotem naszej zabawy…. Posłuchajcie wiersza H.Szayerowej

Zniosła mi kura sześć jajek.
Pytam więc kurę
czy mogę zjeść?
– Ko, ko, ko..zaprzecza hardo.
– Ani sadzonych, ani na twardo.
I jajecznicy, nie!
I na miękko , nie!
Nie dam!
Choćbym miała pęknąć!
Więc pytam grzecznie kurę:
– czy mogę utrzeć te jaja na kogel-mogel?
Spojrzała na mnie …
jak na osła….
I zagdakała, wielce wyniosła, że
jaja na pisanki zniosła!

O nich jest właśnie mowa w piosence. Spróbujcie jej się nauczyć.

SĄ RÓŻNE RODZAJE JAJ WIELKANOCNYCH

Nazwy jaj wielkanocnych zależą od sposobu ich barwienia.
Kraszanki
–jajka o czerwonej barwie, od staropolskiego słowa „krasić”–barwić, upiększać.
Malowanki
–jajka jednobarwne o innych kolorach.
Skrobanki
–na jednolitym tle kraszanki lub malowanki wyskrobuje się wzorek (np. szpilką).
Wyklejanki
–jajka z naklejonym obrazkiem z listków, sitowia, włóczki itp.
Nalepianki
–jajka ozdobione nalepionymi na skorupkę różnobarwnymi wycinkami z papieru.
Pisanki
–przed zanurzeniem jajka w barwnym roztworze robi się na nim wzory woskiem. Tam, gdzie był wosk, zostawał biały, niepomalowany ślad na kolorowym tle.
Dawniej po naniesieniu wzoru na skorupę jajka, farbowano je używając naturalnych barwników, które dawały piękne kolory. I tak kolor zielony uzyskiwano z listków młodego żyta, kolor czerwonawo-żółty z łusek cebuli, kolor ciemnobrązowy i czarny z kory śliwy lub olchy, kolor czerwony uzyskiwano dzięki burakom a kolor niebieski z płatków kwiatu bławatka. Po wykonaniu wzoru woskiem i zabarwieniu skorupy, z wysuszonego jajka ścierano wosk uzyskując zaplanowane, białe wzory, tworzące piękną dwubarwną pisankę

Posłuchajcie, jak dzieci malowały pisanki w wierszu S.Aleksandrzaka

Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
pierwsza – ma kreski,
druga – ma kółka złote,
trzecia – drobne kwiaty,
czwarta – dużo kropek,
piąta – srebrne gwiazdki,
szósta – znów zygzaki,
siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki,
ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków,
dziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:
i kropki, i zygzaki, i paseczków wiele,
i czerwień, i złoto, i błękit, i zieleń,
i piękne gwiazdy na jajku ktoś posiał,
dumne były z niego Hania i Małgosia…

A Wasze pisanki? Jak wyglądają?

Zaprojektujcie (narysujcie) na kartce swoją wymarzoną pisankę, zróbcie zdjęcie i prześlijcie nam.  Może stanie się ona inspiracją dla innych do wykonania PISANKI NA ŚWIĄTECZNY STÓŁ…

A TERAZ ZAPRASZAMY WAS NA
KOLEJNE EKSPERYMENTY Z JAJKIEM

Widzimy, że spodobały się Wam nasze zabawy z jajkiem. Niektórzy z Was przysłali już pierwsze EKSPERYMENTALNE ZDJĘCIA 🙂 Jesteśmy ciekawe jak Wam się udał Eksperyment 4? Czy rzeczywiście jajka potrafią skakać?

Eksperyment 5 „Pływa czy tonie”

Potrzebne będą: słoik z wodą, sól i łyżka, surowe jajko
Do słoika z wodą ostrożnie wkładamy surowe jajko. Obserwujemy co dzieje się z jajkiem (pływa na powierzchni czy tonie?).
WNIOSEK: jajko tonie ( jak pływa to znaczy, że jest NIEŚWIEŻE i nie powinniśmy ich jeść).
Następnie dosypujemy sól, ostrożnie mieszamy i obserwujemy co dzieje się z jajkiem.
WNIOSEK – jajko zaczyna unosić się ku powierzchni, zaczyna pływać

TUTAJ – kryje się kolejna wersja tego doświadczenia. Spróbujcie je wykonać. Dodatkowo potrzebny będzie lejek.

Eksperyment 6 „Jak wsadzić ugotowane jajko do butelki”
-wykonują rodzice!

Potrzebne będą: szklana butelka np. po bobofrucie lub słoik z wąską szyjką , zapałki, ugotowane jajko,
Poproście mamę lub tatę, aby zapalili  zapałki i wrzucili je do środka szklanej butelki. Następnie umieścili jajko ugotowane na twardo i obrane na szyjce butelki. Teraz obserwujemy, co dzieje się z jajkiem. Zapałki gasną, a po chwili jajko w całości zostaje wciągnięte do środka butelki 🙂 A teraz zadanie dla Was. Zastanówcie się, czy można teraz wyciągnąć jajko z butelki?

Działajcie, róbcie zdjęcia , kręćcie filmiki i przesyłajcie nam!

Na zakończenie spotkania utrwalmy poznaną wczoraj  PIOSENKĘ

 

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.